English version  
Βιογραφικό Παθήσεις Εξοπλισμός Τεχνικές Πελματογράφος Blog Επικοινωνία
   
 
 

Η ΑΣΚΗΣΗ ΣΤΗΝ ΕΓΚΥΜΟΣΥΝΗ

Παλιότερα επικρατούσε η άποψη πως η εγκυμοσύνη είναι μια περίοδος, κατά την οποία η γυναίκα έπρεπε να αποφεύγει και την παραμικρή μορφή άσκησης καθώς η ίδια αλλά και το έμβρυο διέτρεχαν πολλούς κινδύνους. Αποτέλεσμα αυτής της αντίληψης ήταν η έγκυος να αισθάνεται τόσο εύθραυστη ώστε να αποφεύγει τις περισσότερες δραστηριότητες με συνέπεια να μην μπορεί να ελέγξει το βάρος της αλλά και να παρουσιάζει διάφορους μυοσκελετικούς πόνους.
Τα νεότερα όμως ερευνητικά δεδομένα δείχνουν ότι η μέτριας έντασης άσκηση δεν αυξάνει τον κίνδυνο αποβολής και δεν προκαλεί ανεπιθύμητες αντιδράσεις από το έμβρυο, όταν δεν υπάρχουν βέβαια σοβαρά ιατρικά προβλήματα. Αντιθέτως έχει σημαντικά οφέλη και θα ήταν ιδανικό να ξεκινά όσο το δυνατόν νωρίτερα.

Πως μπορεί να βοηθήσει η άσκηση στην εγκυμοσύνη;

  • Βελτιώνει την στάση του σώματος ενδυναμώνοντας το μυϊκό σύστημα
  • Μειώνει τη σωματική κόπωση 
  • Συμβάλλει στον έλεγχο του σωματικού βάρους
  • Ανακουφίζει από μυοσκελετικούς πόνους όπως η οσφυαλγία, απελευθερώνοντας ενδορφίνες από τον εγκέφαλο οι οποίες είναι ουσίες που μειώνουν τον πόνο
  • Αυξάνει τις  πιθανότητες για ευκολότερο τοκετό λόγω της ενδυνάμωσης και ελαστικότητας των μυών και αύξησης της αντοχής
  • Μειώνει τη δυσκοιλιότητα επιταχύνοντας τις κινήσεις του έντερου
  • Βοηθά στην καλύτερη μεταφορά οξυγόνου στον πλακούντα άρα και στο έμβρυο
  • Βελτιώνει την κυκλοφορία του αίματος
  • Προσφέρει καλύτερο ύπνο χαλαρώνοντας από το stress
  • Τονώνει την διάθεση και την αυτοπεποίθηση

Ποιες είναι οι οδηγίες για ασφαλή άσκηση;
Οι γυναίκες που αθλούνταν πριν την εγκυμοσύνη μπορούν πιο εύκολα να ενταχθούν σε ένα πρόγραμμα άσκησης, αλλά εκείνες που δεν ασκούνταν πρωτύτερα πρέπει να ακολουθήσουν με ιδιαίτερη προσοχή τις οδηγίες για ασφαλή άσκηση οι οποίες είναι:

  1. Κάθε έγκυος πρέπει να εξεταστεί από γιατρό και να ζητήσει τη συμβουλή του για την έναρξη κάποιου προγράμματος άσκησης
  2. Το πρόγραμμα άσκησης πρέπει να αρχίσει σταδιακά και μην ξεπερνάει τις αντοχές της γυναίκας
  3. Η αναπνοή πρέπει να είναι ελεύθερη και να μην εμφανίζεται εξάντληση ή δύσπνοια
  4. Το γεύμα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί τουλάχιστον 1 ώρα πριν την άσκηση
  5. Μετά από ασκήσεις στο έδαφος πρέπει η μέλλουσα μητέρα να σηκώνεται αργά για να μην ζαλιστεί
  6. Στο 2ο και 3ο μήνα της κύησης πρέπει να αποφεύγεται η ύπτια θέση γιατί μειώνεται η ροή αίματος στη μήτρα
  7. Αποφυγή άσκησης σε ζεστό και υγρό περιβάλλον
  8. Συχνά διαλείμματα για ανάπαυση και αναπλήρωση υγρών
  9. Όχι πάνω από 3 φορές την εβδομάδα και μόνο για 20-30 λεπτά

Πότε πρέπει να διακόπτεται η άσκηση; Η έγκυος πρέπει να διακόψει αμέσως την άσκηση και να επικοινωνήσει με τον γιατρό της σε περίπτωση που παρατηρήσει:

  • Πόνο
  • Κόπωση
  • Αιμορραγία
  • Επιπόλαιη αναπνοή
  • Αρρυθμία
  • Ζάλη
  • Ξαφνικό οίδημα

Σε ποιες περιπτώσεις αντενδείκνυται η άσκηση;

  1. Καρδιακές νόσοι και βαριά υπέρταση
  2. Κίνδυνος αποβολής & πρόωρου τοκετού
  3. Αιμορραγία από τη μήτρα, ρήξη εμβρυϊκών υμένων
  4. Πρόδρομος πλακούντας, ανεπάρκεια τραχήλου
  5. Θρομβοφλεβίτιδα
  6. Πολύδυμη εγκυμοσύνη
  7. Άσθμα

Ποιο είναι το προτεινόμενο είδος άσκησης για την διάρκεια της εγκυμοσύνης;
Υπάρχουν κάποια αθλήματα που δεν πρέπει να εκτελούνται κατά την εγκυμοσύνη όπως σκι, ιππασία, ανταγωνιστικά αθλήματα γιατί διαταράσσουν την ισορροπία και υπάρχει κίνδυνος πτώσης και τραυματισμού. Επίσης υπάρχουν κάποιες ασκήσεις που τεντώνουν υπερβολικά τη σπονδυλική στήλη και πρέπει να αποφεύγονται στην διάρκεια της κύησης λόγω της έκκρισης ορμονών που χαλαρώνουν τις αρθρώσεις και προδιαθέτουν για τραυματισμούς. Γι’ αυτό το λόγο πρέπει να συμβουλευτείτε τον φυσικοθεραπευτή σας πριν την έναρξη οποιουδήποτε προγράμματος ασκήσεων στο σπίτι. Τα είδη άσκησης που ενδείκνυνται για την έγκυο είναι τα εξής:

  1. Περπάτημα και ελαφρύ τρέξιμο
  2. Στατικό ποδήλατο
  3. Χορός 
  4. Κολύμβηση καθώς και ειδικές ασκήσεις μέσα στο νερό
  5. Ειδικό πρόγραμμα ήπιων ασκήσεων που μπορεί να εκτελείται στο φυσικοθεραπευτήριο ή στο σπίτι μετά από κατάλληλη εκπαίδευση από τον φυσικοθεραπευτή σας. Οι ασκήσεις περιλαμβάνουν διατάσεις, ενδυνάμωση κοιλιακών, ραχιαίων, γλουτιαίων, μυών πυελικού εδάφους καθώς και ασκήσεις άνω και κάτω άκρων. Το πρόγραμμα είναι διαμορφωμένο, κατόπιν συνεργασίας με τον γυναικολόγο ιατρό, ώστε να είναι ασφαλές και προσαρμοσμένο στις ανάγκες της κάθε εγκύου.

Η εγκυμοσύνη δεν είναι ασθένεια, είναι μία φυσιολογική περίοδος στην ζωή κάθε γυναίκας και κατά την διάρκειά της η ήπια άσκηση είναι ασφαλής και ιδιαίτερα ωφέλιμη, εφόσον ακολουθηθούν οι σωστές οδηγίες και αποκλειστούν οι πιθανές αντενδείξεις.

 
 
Αρχείο
3/7/2018
ΠΡΟΛΗΨΗ ΤΩΝ ΠΤΩΣΕΩΝ ΣΕ ΗΛΙΚΙΩΜΕΝΟΥΣ
 
1/16/2018
ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΥΠΑΚΡΩΜΙΑΚΗΣ ΠΡΟΣΤΡΙΒΗΣ
 
11/20/2017
ΠΩΣ ΝΑ ΑΠΟΦΥΓΕΤΕ ΤΟΥΣ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΟΥΣ ΣΤΟ ΤΡΕΞΙΜΟ
 
10/17/2017
ΜΥΪΚΗ ΚΡΑΜΠΑ
 
12/20/2016
ΟΣΦΥΑΛΓΙΑ: ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΛΗΨΗ
 
12/19/2016
ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΚΑΝΘΑ ΠΤΕΡΝΑΣ;
 
3/2/2015
ΣΚΟΛΙΩΣΗ
 
11/8/2014
Μπορεί η αλλαγή του καιρού να επηρεάσει τον πόνο;
 
8/25/2014
ΡΗΞΗ ΜΗΝΙΣΚΟΥ ΚΑΙ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ
 
3/15/2014
ΤΕΝΟΝΤΙΤΙΔΑ ΚΑΙ ΤΕΝΟΝΤΟΠΑΘΕΙΑ
 
3/12/2014
ΑΥΧΕΝΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ
 
1/24/2013
ΔΙΑΣΤΡΕΜΜΑ ΠΟΔΟΚΝΗΜΙΚΗΣ- Ένας τραυματισμός που δεν είναι πάντα απλός…
 
8/14/2012
ΧΟΝΔΡΟΠΑΘΕΙΑ ΕΠΙΓΟΝΑΤΙΔΑΣ
 
7/18/2012
ΠΕΛΜΑΤΟΓΡΑΦΗΜΑ: ΜΙΑ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
 
6/2/2012
ΜΑΛΑΞΗ ΚΑΙ ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑ